Fakta

Nye sugerør?

24 aug , 2014  

sugeroer

Et af de hyppigst fremførte argumenter for etablering af en Egholm-motorvej er at en sådan motorvej vil skabe vækst. Dette argument tiltaler flertallet i kommunerne i Region Nordjylland; hvis “vi” får udbygget motorvejsnettet hos “os”, kommer der vækst til “os”. Men transport kan gå begge veje. Man kan lige så vel forestille sig at en udbygning af motorvejsnettet i Aalborg kommune primært vil føre til øget vækst i Aalborg kommune. Det bliver nemlig lige så nemt at køre væk fra oplandet og ind til byen, hvor de store virksomheder allerede er etableret, som fra byen og ud i oplandet. For detailhandelen kan vi se at mange mennesker allerede i dag er rede til at køre ganske langt efter varer, bare de er på tilbud. (Skulle nogen være i tvivl om dette, prøv at at besøge City Syd!) Motorvejen bliver dermed et sugerør, der suger resurser væk fra oplandet.

Denne tendens har man allerede været opmærksomme på i en del år.

Tilbage i 2005 udkom en rapport ved navn Byen, vejen, og landskabet – Motorveje til fremtiden?. Forfatterne kom fra Aalborg Universitet, det daværende KVL (nu Københavns Universitet Life), Center for Skov, Landskab og Planlægning og Vejdirektoratet. I rapporten skrev forfatterne blandt andet:

Udviklingen i pendlingen er gennem perioden gået i retning af flere pendlere, større pendlingsafstande samt større pendlingsoplande. Resultatet er større regioner omkring de største byer, der funktionelt er integrerede i byen.

Et markant udviklingstræk er den stigende pendling over store afstande mellem byerne. Mange byer der tidligere fremstod som relativt selvstændige enheder, er i 2002 kommet inden for oplandet af større byer. Det vil sige, at det at bo i en by og arbejde i en anden ikke mere er unormalt. Dette er særlig udtalt omkring København og Århus, hvor for eksempel Silkeborg, Viborg og Randers i tiltagende grad ser ud til at fungere som en slags forstæder til Århus-området.

Vi kan allerede se sugerørseffekten i en anden del af landet. I årene efter åbningen af Sydmotorvejen  fra hovedstadsområdet til Lolland-Falster er der faktisk lukket flere store virksomheder på Lolland og Falster. Dette var bl.a. tilfældet for svineslagteriet i Nykøbing Falster; en af begrundelserne var at det nu var nemt at køre dyrene fra denne del af landet til slagtning i Ringsted i stedet. I de seneste 30 år er Lolland-Falster gået fra at være et område med en høj grad af industrialisering til et område, folk flytter fra – en del af den frygtede rådne banan.

Syd for den danske grænse er motorvejen A20 Lübeck-Rostock-Stettin blevet et tilsvarende sugerør, der kraftigt har drænet det nordøstlige Tyskland for arbejdskraft, initiativer og kapital.

By


Skriv et svar