Placering af motorveje har tidligere været årsag til landspolitisk debat, nemlig da der fra 1993 til 2008 var diskussion om linjeføringen af den såkaldte Silkeborg-motorvej, en vejstrækning på 29 kilometer fra Låsby til Funder. Denne strækning er del af Herning-motorvejen, som blev vedtaget af et folketingsflertal i 1990. Som en reaktion på denne motorvej mellem Århus og Herning blev Jyder mod Overflødige Motorveje stiftet.
I 1997 arrangerede Jyder mod Overflødige Motorveje en protest under sloganet Svøm mod motorvejen i Gudenåen, og ganske mange mennesker hoppede i vandet.
I Vejdirektoratets rapport fra 1998 forekom tre mulige linjeføringer, hvoraf den ene hurtigt blev skrottet. Tilbage var to alternativer. Én linjeføring, Resendallinjen, ville ikke passere gennem så mange beboede områder, men ville til gengæld krydse Gudenådalen med dens store og værdsatte naturområder. Omvendt ville en anden linjeføring, Ringvejslinjen, tættere på byen forårsage flere støjgener for beboere i området. Der var stor modstand mod Resendallinjen netop på grund af konsekvenserne for naturen i Gudenådalen.
Jakob Løchte, der havde bopæl tæt ved Gudenådalen, foreslog i 2003 en tredje linjeføring uden om Gudenådalen, den såkaldte Kombilinje. Dette forslag til linjeføring fik efterhånden en mere officiel status, især efter daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen efterhånden blev inddraget i sagen. I sin bog “Fra socialstat til minimalstat” fra 1993 havde Fogh hyldet Gudenådalen og gyst ved tanken om, at sådanne naturperler kan blive ødelagt af trafikanlæg.
Da den endelige linjeføring blev vedtaget af Folketinget i 2008, var det Kombilinjen, der endte med at blive vedtaget. Motorvejen kom altså med alle de trafikale konsekvenser enhver ny motorvej vil have, og set på denne måde var der ikke tale om nogen sejr for Jyder Mod Overflødige Motorveje. På den anden side var linjeføringen blevet ændret efter en ændret folketingsbeslutning.
Historien om Silkeborg-motorvejen er selvfølgelig også en historie om en bestemt form for magtfordeling i den daværende regering. Den viser dog under alle omstændigheder noget andet vigtigt, nemlig at det er både nødvendigt og muligt for borgere i lokalområdet at inddrage og påvirke politikere på nationalt niveau i sager af denne art.
Comments RSS Feed